Hoppa till innehåll
analys och insikt

Analys och insikt

Datadrivet beslutsfattande hos företag beskrivs ofta som en process där chefer på olika nivåer använder sig av intern data genom automatiserade rapporter och dashboards i sitt strategiska och vardagliga beslutsfattande.

english version

Ofta ligger tonvikten på tekniken som gör data tillgänglig. Kultur och mognad i beslutsfattande sägs också allmänt vara viktiga ingredienser i ett datadrivet beslutsfattande. Förmågan att inkludera opartisk och relevant data och utesluta dess motsats är lika viktig.

En sammanfattning av alla fördelar och måsten med datadrivet beslutsfattande skulle låta ungefär så här:

Fördelen med datadrivet beslutsfattande är att det gör beslutsfattandet opartiskt och mätbart.

Främja en data-vänlig kultur som gör relevant och tillförlitlig data tillgänglig för beslutsfattare som kan bearbeta opartisk information och fatta faktabaserade beslut.

Att gå in i en ny marknad är en av de mer riskfyllda satsningarna ett företag kan göra (med tanke på de investeringar som följer med en ny geografi och språk). Inför en lansering på en ny marknad är det viktigt att använda sig av oberoende data för att riskminimera, eller att lära sig så mycket som möjligt innan man tar klivet in (för att uttrycka det i klartext).

En enda datakälla (som branschrapporter och Nielsen-data) ger dig inte tillräckligt med information om vägen framåt. Rapporter som dessa handlar mestadels om antalet sålda varor eller intäkter på hög aggregerad nivå. De berättar inget om potential (även om rapporter som dessa också bygger data).

Att använda intern data, så som Google Analytics, ger dig en indikation på intern framgång. Men den säger väldigt lite om externa faktorer som påverkar ditt företag. Baserat på historisk prestation, kan du verkligen säga något om framtida resultat annat än att använda en formel som inkluderar värdet ”oändlighet”?

Nej, framtiden kräver externa datapunkter. Genom att lägga till extern data till din interna får du en heltäckande bild som hjälper dig att fatta beslut om vägen fram.

Våra tjänster:

Marknadspotential

Oavsett om du letar efter nästa marknad att gå in i, prognostiserar försäljning eller kämpar för att sätta höga men nåbara mål för ditt team, ger den här rapporten dig en opartisk syn på marknadspotentialen. Even Eights Market Potential-rapport ger dig en objektiv syn på din marknad från en online-synpunkt.

Målgruppsanalys

Du vet vad dina kunder köper när de besöker din butik. Men vet du vad de verkligen vill ha? Vilka kategorier och varumärken letar de efter? Even Eights’ Audience Insight-rapport ger dig kunskap om din målgrupps behov och intressen. Det ger dig en möjlighet att skräddarsy upplevelse efter deras faktiska intressen och behov.

Konkurrentanalys

Du vet förmodligen vem din främsta konkurrent är och hur stor deras årliga omsättning är. Men känner du till dina andra konkurrenter, dina blivande konkurrenter och vad de fokuserar på? Even Eights konkurrentrapport ger dig verktygen att bli eller förbli marknadsledare inom din nisch.

Få information om hur policy hos Google påverkar ditt förvärv, hur stor den verkliga kostnaden för IT-integration är samt hur stor den kommersiella potentialen är, innan affärer går i lås. Due diligence anpassad för e-handel 2022 med Even Eights.


Kontakta mig om du…

  • Vill veta mer om dina konkurrenter, deras svagheter/styrkor
  • Vill förstå mer om vad din målgrupp verkligen vill ha
  • Ska lansera din e-handel/webbplats på en ny marknad
  • Vill veta mer om hur man växer utan att vara beroende av annonsering

Vill du veta mer?

Carl Pilo Karth

Calle, Senior Consultant / Owner
070 414 92 41